Vraag een offerte aan voor de installatie van een elektrische laadpaal

ag

Een laadpaal bij je thuis voor je elektrische auto?

Op deze pagina vind je alle belangrijke informatie! 

 Raadpleeg de FAQ's

Wie kan gebruik maken van een elektrisch laadpunt en hoe doe je een aanvraag?

Voor wie?

  • Woningeigenaars : AG laat het enkel toe om een laadpunt te installeren op een plaats waar je zelf eigenaar van bent. Huurders hebben recht op een pass die je toelaat ongelimiteerd op te laden op privé en publieke laadpunten die deel uitmaken van het netwerk van Mobiflow. Je vindt alle beschikbare laadplaatsen op de app van Mobiflow.  
  • 100% elektrische wagens: alleen wanneer je een volledig elektrische auto hebt, mag je een laadstation laten installeren.

Welk type laadpaal kies je?

Het type laadpunt : We werken met 2 types laadstations (Alfen Pro-Line). 

borne alfen proline
  1. Enkelvoudig laadpunt met een vaste kabel: makkelijk in gebruik, je hoeft niet bij iedere oplaadbeurt de kabel te installeren. Daarnaast ontvang je ook een kabel voor opblaadbeurten op verplaatsing. 
  2. Enkelvoudig laadpunt zonder vaste kabel: geen kabel die vast hangt, omdat je de paal niet gebruikt. 

Deze types laadstations zijn zogenaamde slimme laadpalen, waardoor het mogelijk is je verbruik te meten en je laadmomenten thuis hieraan aan te passen. Een slimme laadpaal maakt ook het onderscheid tussen privélaadmomenten en momenten die gefactureerd worden naar AG. Om dit mogelijk te maken werken we met het platform Mobiflow. Met deze software kan je je verbruik meten en opvolgen via een app (https://www.mobiflow.be/).

Elektrische keuring van een laadstation: na het plaatsen van een laadpunt dient een elektrische keuring uitgevoerd te worden. Daarvoor werken we samen met een onafhankelijk, erkend agentschap. Deze keuring gebeurt enkele dagen na de installatie. We zorgen in jouw plaats voor het contact met de keurder.

Waar kan een laadstation geïnstalleerd worden?

  • Tegen een muur of paal: een standaardinstallatie gebeurt tegen een muur of op een paal.   
  • Gemeenschappelijke parking : het is mogelijk om je laadpunt te laten installeren in een gemeenschappelijke (ondergrondse) parking. Hierbij is het wel belangrijk om je syndicus of mede-eigenaars naar de voorwaarden te vragen. Daarbij moet je aan je Fleet Service een bewijs van de overeenkomst die je met je syndicus/mede-eigenaars hebt gesloten, afleveren.  

Wat is het budget?

  • Bedrijfswagen: het maximale budget is 3000€ incl. btw. Wanneer je boven dit budget gaat, wordt dit verekend via je cafetariaplan. De abonnementskosten voor Mobiflow zijn voor AG. Wanneer je een datum hebt vast gelegd voor de installatie van je laadpunt, neemt Mobiflow contact met jou om je abonnement te activeren. 
  • Auto via cafetariaplan: het budget is ongelimiteerd. Elke aanvraag dien je in via je cafetariaplan. Via deze weg heb je uiteraard de mogelijkheid om je in te schrijven voor het Mobiflow-abonnement naar je keuze (op jouw kosten). Als je een abonnement wenst aan te gaan, sturen we je contactgegevens naar Mobiflow, zodat ze je kunnen contacteren met verdere informatie over welke formule het beste bij je past. Info over de verschillende abonnementsformules vind je hier.

Hieronder vind je een samenvatting van onze standaard-packs: 
 

Prijs excl. btw PACK 1
Enkel. laadpunt - vaste laadkabel inbegrepen
PACK 2
Enkel. laadpunt- zonder laadkabel inbegrepen 
LAADPUNT    
Alfen Eve Single Pro-line enkelvoudig laadpunt - vaste kabel  
Alfen Eve Single Pro-line enkelvoudig laadpunt - aparte kabel  
Vaste laadkabel 5m  
Active Load balancing (stroomverdeling om overbelasting te vermijden)
Upgrade voor Triphase aanlsuiting - 22KW 400V 32A
(om sneller op te laden - indien auto en netwerk dit toelaten)
INSTALLIE EN MATERIAAL    
Installatie tegen een muur (standaard), in gebruikstelling,
elektrische aansluiting, keuring, transport
DIVERS    
Keuring door een extern erkend bedrijf 
TOTAAL excl. btw 2 425 € 2 346 €
 
OPTIES    
Vaste oplaadkabel 7.5m (ipv. de kabel van 5m) 240€  
Slimme energiemeter
(wordt automatisch toegevoegd als er geen digitale meter in de woning is)
589 € 589 €
Paal + betonnen sokkel 334 € 334 €

De kost voor de installatie en de gebruikte materialen is afhankelijk van je elektrische aansluiting en de eventuele nodige aanpassing van je installatie in functie van de plaatsing van het laadpunt.

Hoe gebeurt de installatie van een laadpunt? 

Hieronder vind je de verschillende stappen om een offerte aan te vragen en de installatie van je laadpunt in te plannen: 

  1. Vul onderstaand formulier in. Op die manier kunnen we je situatie onder de loep nemen en eventuele extra benodigdheden voor de installatie voorzien. 
  2. Vervolgens versturen we via mail de offerte
  3. Keur je de offerte goed? Beantwoord dan de mail. 
  4. Een van onze installateurs neemt contact met je op ongeveer één maand voor de levering van de auto voor het vastleggen van een datum voor de installatie.  
  5. Het keuringsbedrijf zal je ook contacteren om hiervoor een datum vast te leggen in de komende dagen na de installatie. 
  6. Plug, charge, drive ! 

Formulier om je prijsofferte aan te vragen

FAQ's

  • Welke oplaadoplossingen bestaan er voor een hybride of elektrische auto?

    Er bestaan verschillende opties voor zowel een hybride als elektrische wagen: 

    • Een laadkabel type 2 (deze wordt normaal geleverd bij je wagen) voor in een klassiek stopcontact
    • Een wallbox of laadpunt aan de muur 
    • Slimme, externe kabels in een versterkt stopcontact 
    • Publieke laadpunten (voor snellere laadbeurten)

    Drie voordelen bij het opladen via een wallbox:  

    • Veiligheid: het laadpunt is verbonden met zijn eigen elektricteitscircuit en bevat een schakelaar.
    • Snelheid: je laadpunt zorgt ervoor dat je nog sneller kunt opladen, je weet perfect wat het vermogen is en kent de capaciteit van de batterij van de wagen.
    • Intelligentie: met de zogenaamde slimme laadpunten is het mogelijk om je oplaadpunten nog beter te beheren en een gelijkmatige spreiding van je laadtijd te krijgen, zodat je het netwerk nooit overbelast. 

    De aankoop en installatie van een laadpunt is duurder dan het gebruik van een laadkabel, maar biedt wel tal van voordelen. De meestvoorkomende laadkabel is het zogenaamde type 2. Deze kan je in het klassieke stopcontact 230V steken of je kan een verzwaard stopcontact gebruiken om sneller op te laden. De oplaadsnelheid is afhankelijk van de kabel, het stopcontact en het vermogen van je elektrische installatie. Normaal gezien ontvang je steeds een laadkabel bij de aankoop van je hybride of elektrische wagen.

    De slimme oplaadkabel registreert al je oplaadbeurten. Op die manier kan je deze makkelijk meten en opvolgen.

    Om te bepalen welk oplaadsysteem het beste voor jou is, moet je rekening houden met het verwachte verbruik van je wagen, de batterijgrootte en het vermogen van je elektrische installate (of stopcontact). Belangrijke vragen die je jezelf moet stellen: 

    Ten eerste, als je maar weinig kilometers doet per dag is het een goed idee te kiezen voor het stopcontact aan je muur. Op die manier kan je 's nachts opladen. Een oplaadbeurt duurt dan wel langer. 

    Daarna is het belangrijk om stil te staan bij het laadvermogen van je wagen, omdat dit een impact heeft op de oplaadtijd. Je laadoplossing moet dus aangepast zijn aan je wagen en je gebruik. Sommige wagens hebben een oplader met een beperkte laadsnelheid. Het is dus zeker nuttig om de laadcapiteit na te gaan, alvorens een wallbox te installeren of een verzwaring van je elektrische installatie aan te vragen. Bij sommige auto's is het zelfs zo dat de laadcapaciteit automatisch beperkt wordt. Het is dus belangrijk om de technische eigenschappen van je wagen te kennen voor zowel de oplaadbeurten bij je thuis als in het openbaar. 

    Tenslotte, bepaalt ook je elektrische infrastructuur mee je laadvermogen. Daarom raden we je aan om altijd een professionele elektricien te raadplegen om na te gaan of het opladen veilig kan gebeuren. Doe dit ook als je enkel je klassieke 230V stopcontact gaat gebruiken met een maximumvermogen van 3.7kW.

    Wanneer je een éénfasige of driefasige elektriciteitsaansluiting hebt, is het mogelijk dat je wagen sneller of trager zal opladen. Dit is afhankelijk van je wagen. Het is dus belangrijk om na te gaan of je voldoende vermogen hebt op je netwerk, omdat het opladen van je wagen veel van dit netwerk vraagt. 

  • Wat is het verschil tussen een klassiek en slim laadpunt?

    Met slim laden zijn de verschillende laadpunten verbonden met een netwerk aan gebruikers en operators. Elke keer wanneer een wagen wordt opgeladen, verstuurt het laadpunt informatie via WiFi of Bluetooth naar het centrale platform. Via deze informatieuitwisseling tussen het laadpunt, de auto en de gebruiker is het mogelijk om de laadbeurten te optimaliseren. 

    Slim laden biedt aan de eigenaar van het laadnetwerk (dit kan een individu zijn met een laadpunt of een bedrijf met verschillende laadpunten) de mogelijkheid om te bepalen in hoeverre de batterij moet worden opgeladen. De hoeveelheid gegeven energie kan bijvoorbeeld afhankelijk zijn van het aantal personen die op dat moment gebruik maakt van de elektriciteit. Op die manier hou je het energieverbuik onder controle.  

    Het is zelfs zo dat je dankzij een slim laadpunt een limiet kan zetten op het energieverbruik. Op die manier weet je zeker dat je het netwerk niet overbelast.

    Tenslotte, is het ook mogelijk om met geconnecteerde laadpunten gebruik te maken van 'split billing'. Dit is een gedeelde facturatie voor als meerdere mensen gebruik maken van het laadpunt. 

  • Enkele technische begrippen die zeker van pas komen bij de beslissing over je laadoplossing.

    VOLT : is de eenheid voor elektrische spanning. In België hebben de meeste woningen toegang tot een elektrische spanning van 230V. 

    AMPERE : is de eenheid van elektrische stroom. 
     
    WATT : het nodige vermogen om een elektrisch apparaat te laten werken. 

    Elektrisch vermogen drukken we dus als volgt uit: 
    Watt = Volt x Ampère

    Interpretatie : Over het algemeen beschikt een woning in België over 230V, 30A en dus 6600W (of 6.6kW). Een klassiek stopcontact zorgt voor zo'n 16A, du 3.5kW.

    KiloWatt per uur (kWh) : het aantal kilowatt dat een elektrisch apparaat verbruikt tijdens een uur. 
    Bijvoorbeeld: een toestel van 1000W (of 1kW) dat gedurende één uur wordt gebruikt, zal 1kWh verbruiken.

    De geleverde energie van de batterij van een auto is uitgedrukt in kWh,met andere woorden gaat het dus over de hoeveelheid kW dat de batterij kan opwekken tijdens één uur verbruik.  

    Daarnaast gebruiken we ook kWh om aan te duiden wat de nodige oplaadtijd is rekening houdend met de hoeveelheid energie die nodig is om de wagen volledig op te laden. De capaciteit van een batterij wordt dus uitgedrukt in kWh. 

      Vermogen Intensiteit Capaciteit
    Klassiek stopcontact in een woning 230V     16A     3.7 kW (normaal)
    Oplaadpunt- enkelfasig circuit 230V     32A 7.4 kW (verhoogd)
    Oplaadpunt - driefasig circuit 3*230V 32A 22 kW (verhoogd)

    Een oplaadpunt kan opladen tot 3.7 kWh, 7.4 kWh, of 22 kWh. Snellere laadpunten kunnen opgedreven worden tot  50 kWh, 120 kWh (Tesla super oplader) of zelfs 350 kWh.

  • Hoe schat je de laadsnelheid van je auto in?

    Het vermogen van de batterij, dat is het vermogen waarmee de elektriciteit het laadpunt verlaat en wordt overgezet naar je auto. Dit wordt uitgedrukt in kW. Dit vermogen kan oplopen tot 2,3 kW wisselstroom (dit is zoals op het laadpunt bij je thuis), voor snellere laadpunten kan men gaan tot 350 kW gelijkstroom.

    Wanneer ik mijn auto oplaad met een vermogen van 2,3 kW gedurende een uur, dan heb ik mijn wagen opgeladen met 2,3 kWh. 

    Het is wel belangrijk om na te gaan of je auto zulke toevoer van energie toelaat. Om de batterij niet te beschadigen aanvaardt iedere wagen ongeveer dit vermogen. Het is dus belangrijk om de technische fiche van je wagen na te kijken. Hierop vertelt men je meer over het maximale oplaadvermogen, uitgedrukt in kW. 
     

    Drie concrete voorbeelden: 

    • Een wagen met een batterij met een capaciteit van 50 kWh die kan opladen tot 100kW max.
    • Een woning met een vermogen van  6.6 kW
    • Theoretische oplaadtijd:  7.6 uur (50kWh / 6.6kW)

     

    • Een wagen met een batterij met een capaciteit van 50 kWh die kan opladen tot 100kW max.
    • Een woning met een vermogen van 32 kW
    • Theoretische oplaadtijd: 1.6 uur

     

    • Een wagen met een batterij met een capaciteit van 50 kWh, die kan opladen tot 100kW max
    • Een snelle oplader met een vermogen van 175kW
    • De wagen laadt maximaal op tot 100kW
    • Theoretische oplaadtijd : 0.5 uur

    Let wel, het gaat hierover theoretische oplaadtijden. In de praktijk zal dit anders zijn. Zo laat je je batterij waarschijnlijk nooit tot 0% gaan. Daarnaast is er ook een verschil in oplaadsnelheid binnen een sessie. (de eerste 80% laadt sneller op dan de laatste 20%.) 

  • Hoe weet ik of ik voldoende elektrisch vermogen heb om mijn auto op te laden, zonder dat er een zekering doorslaat ?

    Het elektrisch vermogen van je woning kan er normaal gezien tegen dat een aantal elektrische apparaten tegelijk in werking zijn. Als je te veel elektriciteit op hetzelfde moment nodig hebt, bestaat de kans dat er een zekering doorslaat. Dit kan dus ook gebeuren wanneer je je elektrische wagen oplaadt. Wanneer er verschillende toestellen op je elektriciteitscircuit zijn aangesloten die veel verbruiken, is het een goed idee om load balancing te installeren.

    Dankzij een load balancer is het mogelijk om het beschikbare elektrisch vermogen te verdelen en overbelasting te voorkomen. De load balancer zal het beschikbare vermogen gelijk verdelen over de verschillende laadpunten tijdens het gebruik. 

    Er zijn verschillende situaties waarin de installatie van load balancing is aangeraden: .

    • Je elektrisch vermogen is 40 ampère of minder en je hebt een eenfasig elektrciteitscircuit. 
    • Je hebt een van de volgende installaties in huis; warmtepomp, zonnepannelen, zonneboiler, zwembad, jacuzzi, sauna, hammam of airco.    

    Voorwaarden om load balancer te kunnen installeren: 

    • Je woning moet een digitale meter hebben. Heb je deze nog niet? Vraag deze dan aan bij je energieleverancier.    
    • Activeer poort nummer 1 van je digitale meter. Dit laat je doen door energieleverancier. Let wel, dit kan enkele dagen duren en zonder deze activatie is het niet mogelijk om load balancing te installeren.  

    Hoe activeer ik de poort nummer 1  van mijn digitale meter? 

    Volg het stappenplan van je energieleverancier:       

            
    Let wel, het kan twee tot drie werkdagen duren voor je energieleverancier dit kan uitvoeren. Dien daarom tijdig deze aanvraag in voor je overgaat tot de installatie van je laadpunt.    

  • Moet mijn elektriciteitscircuit aan de normen voldoen voor de installatie van een laadpunt?

    Uiteraard is het belangrijk dat je circuit voldoet aan de meest recente normen. Daarom raden we je ten zeerste aan om een elektriciteitskeuring te laten uitvoeren als dit al enkele jaren geleden is. 

  • Moet ik mijn laadpunt laten keuren?

    Ja, het is verplicht om een keuring van je laadpunt te laten uitvoeren. In onze standaardpacks is dit dan ook inbegrepen in de prijs. We werken voor het uitvoeren van deze keuring samen met een erkende, onafhankelijke organisatie. Wanneer je de offerte hebt aanvaard, nemen we contact op met de keuringsdienst, die zo snel mogelijk na de installatie langskomt. 

     

  • Kan ik mijn laadpunt combineren met zonnepanelen of een thuisbatterij?

    Wanneer je fotovoltaïsche zonnepanelen hebt, is het mogelijk om deze opgewekte energie te gebruiken voor het opladen van je elektrische wagen. Je moet dan wel je oplaadbeurten inplannen op de momenten waarop je zonnepanelen energie produceren. Wanneer je een combinatie hebt van zonnepanelen en een thuisbatterij, is het niet nodig om je batterij overdag op te laden. 

  • Krijg ik een fiscaal voordeel bij de aankoop van een laadpunt?

    De installatie van een laadpunt is zowel voor particulieren als voor bedrijven interessant. 

    Iedereen die een intelligent laadpunt thuis laat installeren, geniet vanaf 1 september 2021 van een belastingskorting van 45%, met een maximum van 1.500 euro (dit laatste moet nog goedgekeurd worden door het parlement, maar heeft een retroactieve werking). Deze korting geldt zowel voor eigenaars als huurders.  

    Dit fiscaal voordeel neemt verder af met de tijd: 30% in 2023 en nog maar 15% in 2024. 

    De fiscale aftrek voor bedrijven bedraagt vanaf 1 september 2021 200%. In 2023 daalt dit naar 150%. Als bedrijf ben je wel verplicht om je laadpunt beschikbaar te stellen voor andere gebruikers tijdens een deel van de dag. 

  • Bestaan er premies voor de installatie van een laadpunt?

    Jammer genoeg bestaan er momenteel geen regionale premies voor de installatie van een laadpunt voor je elektrische wagen. 

  • Wat moet ik doen als ik een laadpunt wil installeren op een gedeelde plaats?

    In het geval van een installatie in een gemeenschappelijke, gedeelde plaats moet je contact opnemen met je syndicus of mede-eigenaar. Je dient tijdens de algemene vergadering (VME) over dit punt 2/3 van de stemmen te krijgen om toelating te hebben voor het installeren van een laadpunt.

    Wanneer het gaat over een gesloten garage en het is tijdens de installatie van het laadpunt niet nodig om werkzaamheden aan de elektriciteit te verrichten op gedeelde plaatsen, dan is het niet nodig om het akkoord te krijgen van mede-eigenaars. Je moet er wel zeker van zijn dat het elektriciteitsverbruik van de garage gekoppeld is aan je privéverbruik. 

    Om de beslissing over de installatie te vereenvoudigen, is het een goed idee om een audit van de verschillende mogelijkheden in het gebouw te laten uitvoeren. De eigenlijke installatie van het laadpunt is de verantwoordelijkheid van de eigenaar. 

    Wanneer het laadpunt slechts door een eigenaar gebruikt wordt, moet er op worden gelet dat het elektrciteitsverbruik aan deze eigenaar wordt doorverrekend. Bij meerdere gebruikers moet de kost verdeeld worden. 

    Wanneer je huurder bent, moet je het akkoord hebben van de eigenaar van de plaats voor de installatie. Het is ook mogelijk dat de eigenaar zelf een aanvraag tot installatie doet. 

  • Een elektrische verzwaring, wat is dat? is dat nodig? Hoe doe ik een aanvraag?

    De snelheid waarmee je auto zal opladen zal o.a. afhangen van het de type elektrische aansluiting en vermogen die bij jou beschikbaar is. Het kan hierbij gaan om een monofasige (230V) of driefasige (400V) aansluiting. Afhankelijk van je elektrisch verbruik is het aangeraden na te denken over een verzwaring van jouw aansluiting (van monofsae naar driefase gaan). 

    Afhankelijk van het gebruik van je elektrische wagen en enkele andere grote elektrische verbruikers in je woning, kan het nodig zijn om je netwerk te verzwaren van 230V naar 400V/ 

    Wanneer je een enkelfasig circuit hebt, met 40 A of minder, maar je hebt geen grote verbruikers als een warmtepomp, zonnepanelen, zwembad, jacuzzi of airco, dan volstaat het gebruik van load balancing. Deze load balancer zal er voor zorgen dat de stroom gelijkmatig wordt verdeeld over de verschillende apparaten en er geen elektrische overbelasting ontstaat. 

    Een voorbeeld; je hebt een enkelfasig circuit van 40A. Je oplaadpunt verbruikt 32A, dan is er slecht 8A over voor de rest van het huis. Je elektrische auto zal dus opladen aan een snelheid van ongeveer 7 kWh. 

    Wanneer je minder dan 40A hebt en het laadpunt 16A vraagt, dan is het mogelijk om een klassiek stopcontact te gebruiken, zonder laadpunt. 

    Als je van plan bent om apparaten te installeren die veel stroom vragen, is het interessant om je netwerk te laten verzwaren. Op die manier heb je meer vermogen en zal je elektrische wagen sneller opladen. 

    Let wel, de verzwaring van een elektrische installatie heeft een kost. Je installatie zal opnieuw moeten worden gekeurd en het heeft een impact op je maandelijkse energiefactuur. 

    Hoe vraag je een verzwaring aan? Dat doe je simpelweg door een aanvraag te doen bij je energieleverancier. 

  • Wat als ik nog geen digitale meter heb?

    Load balancing is een tool waarmee je het elektrisch vermogen evenredig kan verdelen over de verschillende stopcontacten. Om hiervan gebruik te maken is een digitale meter noodzakelijk. Poort 1 van deze meter moet geactiveerd worden. Om dit te regelen moet je een afspraak maken met je energieleverancier ( zie FAQ n.5).

  • Wat gebeurt er als ik verhuis?

    In dat geval met je een ontkoppeling van je laadpunt voorzien. Een technieker komt dan langs om je laadpunt te demonteren en een klassiek stopcontact in de plaats te installeren. Vervolgens laat je je laadpunt op je nieuw adres installeren. Aarzel niet om ons te contacteren voor meer informatie.